Imagine Cup 2005 – Polacy najlepsi w tworzeniu gier

Studenci Politechniki Poznańskiej zwyciężyli w finałowej rozgrywce największego międzynarodowego konkursu technologicznego dla młodzieży – Imagine Cup 2005.

Wojtek Jaśkowski i Kuba Gorgolewski stworzyli najlepszy algorytm sztucznej inteligencji, kierujący poczynaniami bohatera gry strategicznej.

Wojtek Jaśkowski i Kuba Gorgolewski
zwycięzcy Imagine Cup 2005 w kategorii Visual Gaming
W finale Polska reprezentowana była również przez zespół z Politechniki Łódzkiej, który zajął trzecią, „medalową” pozycję.

Wojtek Jaśkowski i Kuba Gorgolewski są studentami IV roku informatyki na Politechnice Poznańskiej.

Udział w tegorocznym Imagine Cup był dla nich okazją do wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach i połączenia jej z pozauczelnianymi zainteresowaniami i pasjami.

W konkursie, startując w kategorii Tworzenie Gier jako drużyna Al@PUT, stworzyli najlepszy algorytm sztucznej inteligencji, kierujący poczynaniami bohatera gry strategicznej.

Zwycięzcy przyznają, że programowanie systemów czasu rzeczywistego, a do takich kategorii można zaliczyć środowisko tej gry, jest wyjątkowo trudnym zadaniem.

O skomplikowaniu napisanego przez nich algorytmu świadczyć może chociażby jego długość – 5 tys. linii kodu.

W rozgrywce finałowej rywalizowali z drużynami z Brazylii, Chin, Estonii oraz Kanady, a także drugim zespołem z Polski.

Główną nagrodę w wysokości 8 tys. USD odebrali podczas oficjalnego ogłoszenia wyników, które odbyło się w ramach Imagine Cup World Festival w Jokohamie (Japonia).

Trzecie miejsce w konkursie, ustępując tylko kolegom z Politechniki Poznańskiej i drużynie kanadyjskiej, zajął zespół LORD of the BOTS z Łodzi.

Rafał Gliszczyński i Przemysław Makosiej są studentami V roku informatyki na Politechniki Łódzkiej.

Specjalizując się w sztucznej inteligencji i inżynierii oprogramowania, mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności w zadaniu finałowym kategorii Tworzenie Gier.

Ich wynik został nagrodzony kwotą w wysokości 3 tys. USD.

„Wspaniale jest patrzeć na młodych ludzi, z fascynacją i zaangażowaniem tworzących swoje projekty i rozwiązania. Imagine Cup to dla nich możliwość stawienia czoła ogromnemu wyzwaniu, a jednocześnie wzięcia udziału w przedsięwzięciu, które jest szansą na satysfakcjonującą rywalizację i dobrą zabawę. Właśnie ci młodzi ludzie w przyszłości zapewnią innowacyjność i rozwój nowym technologiom. Dlatego cieszę się, że Microsoft może im pomóc w osiąganiu sukcesu” – powiedział Bill Gates.

Kategoria „Tworzenie Gier” wymagała od uczestników nie tylko umiejętności algorytmicznych i programistycznych, ale także wiedzy na temat sztucznej inteligencji i gier strategicznych.

Zawodnicy mieli za zadanie zaprojektowanie algorytmu sztucznej inteligencji, kierującego poczynaniami bohaterów gry.

Podróżując po organizmie profesora Hoshimi i sterując nanorobotami i białymi krwinkami, mieli za zadanie uratować go przed złośliwymi wirusami.

Konkurs składał się z 4 rund. W pierwszej rundzie, przeznaczonej do rejestracji uczestników, wzięło udział około 2000 drużyn z całego świata.

Runda druga miała charakter eliminacji krajowych i wyłoniła po 8 zwycięskich drużyn z każdego kraju.

W rundzie trzeciej wzięło udział 120 zespołów, z których ostatecznie do finału światowego zakwalifikowało się sześć.

W głównej kategorii konkursu, Projektowanie Oprogramowania, zwyciężył zespół z Rosji.

Finał konkursu Imagine Cup zakończył się 1 sierpnia.

Wyniki ogłoszono podczas specjalnie przygotowanej imprezy „Imagine Cup World Festival”, podczas której wystąpili m.in. Nolan Bushnell, założyciel Atari Games oraz Mamoru Mori, pierwszy japoński astronauta oraz Joel i Benji Madden z grupy Good Charlotte.

Imagine Cup World Festival stał się również okazją do poinformowania, że kolejny konkurs z cyklu Imagine Cup odbędzie się w 2006 roku w Delhi, w Indiach i przebiegnie pod hasłem „wyobraźmy sobie świat, w którym technologia pozwala nam wieść zdrowsze życie”.

Organizowany przez Microsoft, konkurs Imagine Cup powstał z myślą o młodych twórcach technologii informatycznych.

Tegoroczna, trzecia już, edycja konkursu upływa pod hasłem „Tworzenie świata, w którym technologie znoszą wszelkie bariery między ludźmi”.

Imagine Cup stale rozwija się – podczas gdy w pierwszej edycji, w jedynej kategorii (Software Design) rywalizowało 1 tys. studentów z 25 krajów, tegoroczny Imagine Cup to już ponad 16 tys. studentów, reprezentujących 92 kraje i rywalizujących w 9 kategoriach konkursowych:

Projektowanie Oprogramowania,
Krótki Film,
Algorytm,
Wizualizacja,
Projekt dla Office,
Tworzenie Gier,
Technologie Informatyczne,
Tworzenie Witryny Internetowej,
Biznes Plan.

Konkurs ma na celu zaprezentowanie możliwości, jakie otwierają się przed ludźmi w ich codziennym życiu, dzięki wykorzystaniu nowych technologii.

Międzynarodowa rywalizacja w największym na świecie konkursie dedykowanym dla studentów jest jednocześnie okazją do wymiany doświadczeń, a także szansą na dostęp do nowoczesnych technologii i realizację swoich projektów i ambicji.

W finałach w Jokohamie wzięło udział 80 drużyn – w sumie 212 studentów z 44 krajów z całego świata.

Tegoroczna edycja Imagine Cup zgromadziła łącznie 535 studentów uczelni technicznych z Polski.
Polacy w finale Imagine Cup 2005
Imagine Cup 2005
data.thespoke.net/thespoketv