Internet Banking w Polsce

Jak wynika z badań I-Metrii, co czwarty internauta, który nie korzysta z bankowości internetowej, jest zainteresowany korzystaniem z tych usług, przy czym już nie wysokie oprocentowanie a wygoda jest największym czynnikiem zachęcającym do skorzystania z bankowości internetowej – tak stwierdziło aż 89% respondentów, zaś 68% badanych nie widzi potrzeby korzystania z tego typu usług bankowych.

Firma badawcza I-Metria przedstawiła drugą edycję dorocznego raportu o detalicznej bankowości internetowej w Polsce, zaś dane opublikowane w raporcie pochodzą z trzech źródeł: desk research, badania ilościowego na próbie 744 osób korzystających z Internetu, w wieku 18-60 lat, mieszkających w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców oraz wywiadów eksperckich. W pierwszej części celem było ustalenie strategii realizowanych przez banki „aktywne internetowo”.

W porównaniu z ubiegłym rokiem spadek zainteresowania bankowością internetową wyniósł 30 punktów procentowych w grupie osób, które nie korzystają z tej formy usług. Tylko 26% takich osób jest zainteresowanych skorzystaniem z bankowości internetowej, zaś 72% – nie w tym „zdecydowanie nie” aż 22%.

Tak ogromny spadek zainteresowania wśród potencjalnych klientów może świadczyć o malejących możliwościach dalszego wzrostu tego sektora rynku usług finansowych w oparciu o zachęty natury finansowej – tylko 9% internautów zainteresowanych założeniem konta z dostępem przez Internet deklaruje czynnik finansowy jako zachętę do skorzystania z oferty usług bankowości internetowej. Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z nasyceniem rynku, zaś Ci, którzy w ubiegłym roku wyrażali zainteresowanie już z bankowości przez Internet korzystają. „Nastąpiło odejście od wykreowanego w pierwszej fazie wizerunku banku internetowego jako oferującego wysokie oprocentowanie i bardzo niski poziom opłat i prowizji. Coraz mniej klientów kojarzy tak banki internetowe i co najważniejsze coraz mniej klientów oczekuje tego” – komentują analitycy I-Metrii. Wśród osób, które deklarowały pozytywny stosunek do bankowości internetowej 83% twierdzi, że chciałoby mieć dostęp do rachunku przez Internet w swoim obecnym banku. 57% respondentów, którzy deklarowali zainteresowanie bankowością internetową odpowiedziało twierdząco na pytanie czy zamierzają założyć w ciągu najbliższego pół roku konto w banku z dostępem przez Internet.

Co ciekawsze już w ubiegłym roku 65% klientów banków wirtualnych deklarowało, że głównym powodem korzystania z ich usług były korzyści natury finansowej. Obecnie takiego zdania jest tylko 10% badanych, a 70% internautów nie posiadających konta internetowego twierdzi, że głównym motywem do założenia wirtualnego rachunku może być wygoda. Pozostałe odpowiedzi są w zasadzie pokrewne: 15,5% wskazało możliwość dokonywania operacji bez przychodzenia do oddziału, 23% – szybki dostęp 24 godziny na dobę. 1,6% stwierdziło, że zachęcił ich do tego pracownik banku.