Nowe techniki wyłudzania poufnych danych finansowych w internecie

SurfControl zidentyfikował nowe techniki kradzieży finansowych informacji od użytkowników komputerów. Citibank Australia i SunTrust w USA były w ostatnich tygodniach celami rosnącej liczby wyrafinowanych ataków typu „phishing”.

Analitycy z globalnego centrum dowodzenia zagrożeniami internetowymi SurfControl zidentyfikowali w ubiegłym tygodniu nową technikę wykorzystywania wad i usterek na stronach WWW banków SunTrust w USA i Citibank Australia. Sprawcy ataków zastępowali prawdziwą zawartość stron WWW banków własnymi fałszywymi treściami, pozostawiając widoczne dla użytkownika autentyczne adresy URL obydwu instytucji. Technika ta sprawia, że nawet dla doświadczonego i świadomego zagrożeń użytkownika komputerów, zdalne rozpoznanie próby ataku jest praktycznie niemożliwe.

„To z pewnością jedna z najbardziej wyrafinowanych technik „phishingu”, jaką kiedykolwiek widzieliśmy” – powiedziała Susan Larson, wiceprezes ds. baz danych treści internetowych SurfControl. „Dotychczas, dobrze poinformowani o zagrożeniach użytkownicy komputerów mieli szansę rozpoznania fałszywego adresu URL. Ta nowa technika pokazuje, jak bardzo cybernetyczni przestępcy są zaangażowani w prace nad rozwojem nowych sposobów kradzieży danych finansowych”.

Rozpoznana metoda ujawnia nowy poziom technicznego zaawansowania i wyrafinowania wśród sprawców ataków typu „phishing”. Wykorzystując defekty i luki w wyszukiwarkach wewnętrznych dostępnych na stronach banków, atakujący uruchamiali specjalne skrypty (przygotowane w języku Java), które publikowały fałszywe strony zamiast właściwych witryn CitiBanku czy SunTrust. Analitycy SurfControl odnotowali, iż zawartość „podstawionych” stron była niemal lustrzanym odbiciem oryginalnych witryn CitiBank i SunTrust.

„To nie jest problem amerykański ani australijski, ale globalny” – dodaje Larson. „Ataki „phishing”, wirusy komputerowe czy programy szpiegujące są coraz bardziej wyrafinowane. Wiele z nich wykorzystuje rozmaite drogi rozprzestrzeniania się takie, jak: internet, e-mail, komunikatory internetowe, aplikacje wymiany plików (P2P)”.