Petycja do TP SA powoli osiąga swój cel…

Redaktor naczelny magazynu CHIP, poparl petycje kierowaną do Telekomunikacji Polskiej SA. W końcu petycja zostałą zauważona, szkoda, że narazie tylko przez CHIP. Byc może inne poważne czasopisma również pójdą w ślady CHIP’u…

Poniżej znajduje się caly oficjalny list z załącznikami:

Szanowny Pan Paweł Rzepka Magazyn komputerowy CHIP
Prezes Telekomunikacji Polskiej SA Wrocław, 19 marca 2001 r.

Szanowny Panie Prezesie,

W Polsce gwałtownie rośnie zainteresowanie Internetem (). Infrastruktura rodzimej Sieci jest znacznie gorsza niż w krajach Unii Europejskiej (CHIP 3/2001, s. 172), a dostęp do niej – bardzo drogi (załącznik nr 1 – porównanie cen dostępu komutowanego w Polsce i w wybranych krajach Europy). Naszym zdaniem utrzymywanie przez kierowaną przez Pana firmę tak wysokich cen za korzystanie z numeru dostępowego 0-202122 hamuje rozwój rodzimego Internetu i całej gospodarki elektronicznej (świadczą o tym m.in. wyniki badań Migut Media, opublikowane w Teleinfo nr 9/2001, s. 27).
Sytuacja taka jest w naszej ocenie jednym z efektów ustawowego monopolu telekomunikacyjnego, utrzymywanego w Polsce przez minione lata, a kończącego się w 2002 r. Na całym świecie najpoważniejszymi dostawcami usług teleinformatycznych dla ludności są bowiem właśnie firmy telekomunikacyjne. Tymczasem w praktyce nikt nie jest w Polsce w stanie świadczyć usług dostępu do Internetu na terenie całego kraju, gdyż nikt nie dysponuje odpowiednią do tego infrastrukturą (poza TP SA).
Problemu nie rozwiązuje pojawienie się operatorów lokalnych, gdyż ci jeszcze długo traktować będą usługi teleinformatyczne jako drugorzędne, koncentrując swe wysiłki na ofercie telekomunikacyjnej – podstawowej dla ich działalności (CHIP 4/2001, s. 164). Sytuacji nie poprawiło również pojawienie się operatorów telefonii komórkowej, głównie ze względu na ciągle jeszcze niedoskonałe i drogie technologie łączności bezprzewodowej. Nie zmieni wiele także wprowadzenie nowych usług, takich jak Neostrada, gdyż są one na razie bardzo drogie (np. w porównaniu z cenami podobnych usług w krajach zachodnich – patrz: załącznik nr 2 – por. cen u nas i w innych krajach europejskich). W tej sytuacji oceniamy, że jeszcze przez kilka lat podstawową metodą łączenia się z Internetem będzie dostęp komutowany (np. za pośrednictwem numeru dostępowego 0-202122).
Doskonale rozumiemy, że kieruje Pan instytucją o charakterze komercyjnym, której zasadniczym celem jest przynoszenie zysku. W naszej opinii dalsze utrzymywanie obecnej polityki cenowej kierowanej przez Pana firmy w zakresie usług teleinformatycznych w dłuższej perspektywie czasowej jednak się nie opłaca, gdyż spowalnia przyrost liczby nowych internautów korzystających z Państwa usług, a dodatkowo wpływa na ugruntowywanie się zdecydowanie negatywnego wizerunku firmy (świadczy o tym np. nieustannie otrzymywana przez redakcję CHIP-a korespondencja od Czytelników). Z drugiej strony chcielibyśmy podkreślić, co z naszego punktu widzenia jest równie istotne, że taka polityka cenowa nie służy także Polsce, bo wpływa na pogłębianie się dystansu dzielącego społeczeństwo polskie np. od społeczeństw krajów UE.
Kierując się zatem interesem rodzimych internautów – naszych Czytelników, a Pana klientów – prosimy o rozważenie wprowadzenia kilku nowych taryf za korzystanie z numeru dostępowego 0-202122. Proponujemy zaoferowanie Pana klientom możliwości płacenia za korzystanie z komutowanych usług teleinformatycznych na zasadzie stałego, miesięcznego abonamentu, np. uzależnionego – podobnie jak to czyni Deutsche Telekom – od liczby godzin spędzanych miesięcznie w Sieci. Nie przedstawiamy własnej, ściśle sprecyzowanej propozycji tych stawek, pozostawiając to zadanie – z oczywistych chyba powodów – do opracowania ekspertom TP SA.
Oczekujemy na odpowiedź, którą z chęcią przedstawimy naszym Czytelnikom, żywotnie zainteresowanym korzystaniem z Państwa usług.

Z poważaniem
Piotr Kubiszewski
Redaktor naczelny

Zalacznik 1

Porównanie miesięcznych opłat za dostęp do Internetu za pośrednictwem analogowych linii telefonicznych
w Polsce i w wybranych krajach Europy

30 godzin 60 godzin 90 godzin 120 godzin
Polska (TP SA) 1 105 zł 210 zł 315 zł 420 zł
Polska (TP SA) 1a 210 zł 420 zł 630 zł 840 zł
Niemcy (T-Online) 2 29 DEM (ok. 55 zł) 55 DEM (ok. 105 zł) 79 DEM (ok. 150 zł) 99 DEM (ok. 190 zł)
Wielka Brytania (British Telekom) 3 14,99 GBP (ok. 90 zł) 14,99 GBP (ok. 90 zł) 14,99 GBP (ok. 90 zł) 14,99 GBP (ok. 90 zł)

Zalacznik 2

Porównanie miesięcznych opłat za stały dostęp do Internetu
w technologiach xDSL w Polsce i w wybranych krajach Europy

Prędkość Cena
Polska (TP SA) 256 Kbit/s 300 zł
Polska (TP SA) 512 Kbit/s 500 zł
Polska (TP SA) 1 Mbit/s 1000 zł
Polska (TP SA) 2 Mbit/s 1500 zł
Szwecja (Telia) 512 Kbit/s 250 kr (ok. 100 zł)
Niemcy (T-Online) 768 Kbit/s 49 DEM (ok. 95 zł)
Niemcy (Mobilcom) 768 Kbit/s 99 DEM (ok. 190 zł)
Niemcy (Arcor) 768 Kbit/s 49 DEM (ok. 95 zł)
Francja (Yahoo.fr) 290 FF (ok. 165 zł)
Francja (France Telecom) 298 FF (ok. 170 zł)
Wielka Brytania (British Telecom) 500 Kbit/s 39,99 GBP (ok. 235 zł)