Rośnie handel internetowy

Jak wynika z raportu firmy badawczej Forrester Research, detaliczny handel internetowy w USA konsekwentnie rośnie i osiągnie w tym roku wartość 96 mld dolarów, a prawie jedna trzecia z tego to e-turystyka.

Autorzy raportu twierdzą, że mimo pogorszenia atmosfery wokół biznesu internetowego po krachu sprzed trzech lat, detaliczny e-handel radzi sobie dobrze i rośnie. Ich zdaniem, internetowa sprzedaż samych tylko ofert turystyczno-podróżnych – w tym biletów lotniczych, rezerwacji hotelowych, wynajmu samochodów itp. – osiągnie w tym roku poziom 27 mld dolarów. Prognozy mówiące o 96 mld dolarów wartości tegorocznego rynku e-handlu firmowała na wiosnę także organizacja branżowa Shop.org, skupiająca e-handlowców (współpracująca przy swym raporcie także z Forresterem). Szacuje ona, że w tym roku aż 70% e-sklepów osiągnie zysk operacyjny.

Według Forrester Research, w czterech istotnych kategoriach towarów – sprzęcie i oprogramowaniu komputerowym, sprzedaży biletów, książkach i turystyce – już obecnie sprzedaż przez internet to 10%. ogólnej sprzedaży tych towarów w kraju. W innych kategoriach – zabawkach, grach wideo i elektronice użytkowej – poziom ten zbliża się już do 10%.

Zdaniem analityków Forrestera w roku 2008 detaliczny e-handel osiągnie za oceanem wartość prawie 230 mld dolarów i będzie to 10%. całej sprzedaży detalicznej w kraju. Na razie, według szacunków rządowego Departamentu Handlu – sporządzanych jednak według innej metodologii. m.in. nie uwzględniających sprzedaży biletów i rezerwacji turystycznych – detaliczny e-commerce w USA w pierwszym kwartale tego roku odpowiadał za 1,5%. całej sprzedaży detalicznej w kraju (rok wcześniej było to 1,3%).

Źródło: Gazeta Wyborcza