Trwa ekspansja komunikatorów internetowych

Jak wynika z najnowszego badania rynku amerykańskiego, komunikatory internetowe są używane coraz bardziej masowo. I coraz częściej stają się narzędziem pracy w biznesie. Sondaż na ten temat przeprowadziły w lipcu tego roku spółka internetowa America Online i firma badawcza Opinion Research Corporation (objęto nim 4,5 tys. osób).

Okazuje się, że komunikatory (mowa o tzw. technologii instant messaging, w Polsce najpopularniejszym z takich narzędzi jest Gadu-Gadu) już dość powszechnie zawędrowały do amerykańskich firm – ponad jedna czwarta respondentów (27 proc.) stosuje je w miejscu pracy. To znacznie więcej niż jeszcze rok temu (16 proc.). Większość osób wykorzystujących komunikator w pracy kontaktuje się za jego pomocą z kolegami z firmy. Ale już przeszło co trzeci badany z tej grupy porozumiewa się przez komunikator także z kontrahentami lub klientami.

Im młodsi ludzie, tym częściej używają komunikatorów. W grupie nastolatków i dorosłych do 21 lat aż dziewięć na dziesięć osób korzysta z tej technologii. Ale nawet wśród osób powyżej 55. roku życia 48 proc. respondentów kontaktuje się przez komunikator. Z badania wynika też, że 29 proc. osób korzystających z komunikatorów używa ich co najmniej tak samo często (lub częściej) niż zwykłej poczty elektronicznej. Nietrudno zgadnąć dlaczego – wymiana myśli i danych trwa tu znacznie szybciej niż w przypadku e-maila. Coraz więcej osób (19 proc. ankietowanych wobec 10 proc. rok temu) nie może się rozstać z komunikatorem i używa programów działających na urządzeniach przenośnych – telefonach komórkowych lub palmtopach.

„Komunikatory stały się częścią naszego codziennego życia, ludzie wykorzystują je we wszystkich swych rolach życiowych – przyjaciela, rodzica czy profesjonalisty. Komunikatory pomagają im podtrzymywać znajomości, zawierać nowe, ale także zwiększać wydajność w pracy” – komentuje Edmund Fish, menedżer America Online (firma ta oferuje jeden z najpopularniejszych w USA komunikatorów AOL Instant Messenger).

Według firmy badawczo-statystyczniej IDC obecnie na świecie wysyłanych jest dziennie ponad 7 mld komunikatów w technologii instant messaging. Inna firma, ComScore Media Metrix, podaje, że komunikatorów regularnie używa na świecie 250 mln ludzi (w tym 80 mln Amerykanów).

Źródło informacji: Gazeta.pl