Mniej fanów Explorera

Proporcja użytkowników internetowej przeglądarki Internet Explorer (IE) spadła poniżej 90% – twierdzą analitycy. Firma monitorująca ruch w internecie, OneStat.com, twierdzi, że przeglądarka open source Firefox 1.0, dostępna od 9 listopada, najwyraźniej przyciąga użytkowników do tej pory korzystających z Explorera.

Podczas gdy udziały Explorera w rynku spadły od maja o 5%, w tym samym czasie udziały Mozilli, producenta m.in. Firefoxa, wzrosły także o 5%.

Firefox produkowany jest przez Mozilla Foundation, założoną w 1998 roku przez byłego producenta przeglądarki Netscape. Mimo, że wcześniej pojawiały się próbne wersje Firefoxa, wersja 1.0 była pierwszym oficjalnym i kompletnym programem.

Z danych statystycznych wynika, że przeglądarki Mozilla posiadają teraz 7,4% rynku. Mozilla twierdzi, że od czasu oficjalnej publikacji darmowego oprogramowania, zostało ono ściągnięte przez pięć milionów użytkowników. Zwolennikom oprogramowania open source udało się zebrać w USA 250.000 dolarów, by opłacić reklamę debiutu Firefoxa 1.0 w dzienniku New York Times.

Internet Explorer firmy Microsoft zdominował jakiś czas temu rynek przeglądarek internetowych, przejmując palmę pierwszeństwa od Netscape’a. Udział w rynku tej przeglądarki utrzymywał się na poziomie 95%.

Firefox jest dla wielu osób atrakcyjnym programem, gdyż umożliwia dostęp do kodu źródłowego (open source), co oznacza, że użytkownicy mogą go zmieniać i modyfikować dla własnych potrzeb. Ponadto do tej pory w Firefoxie ujawniono mniej dziur w zabezpieczeniach niż w Explorerze. Do końca 2005 roku Firefox chce mieć 10-procentowy udział w rynku.

Źródło informacji: BBC