Raport Clearswift: spamerzy oferują udział w zyskach

W listopadzie ponownie wzrosła ilość spamu pornograficznego. Tym razem, spamerzy nie tylko zachęcali do odwiedzania stron WWW z pornografią, ale zaoferowali również czerpanie zysków z tego przemysłu. – wynika z ostatniej analizy spamu firmy Clearswift.

Według listopadowego raportu firmy Clearswift niepokojąco wzrosła ilość spamu o treściach pornograficznych. Spamerzy obiecywali czerpanie zysków z przemysłu pornograficznego, którego wartość w Stanach Zjednoczonych sięga 10 miliardów dolarów. Rozsyłane przez nich wiadomości zawierały propozycje udziału w filmach pornograficznych. Liczba wiadomości o takiej tematyce w listopadzie stanowiła 32.98 proc, podczas gdy w październiku było to jedynie 6.9 proc. ogółu wiadomości uznanych za spam.

Na wysokim poziomie utrzymywała się także ilość niechcianych wiadomości reklamujących sprzedaż medykamentów. W listopadzie wyniosła ona ponad 48 proc. Znaczna ilość e-maili dotyczyła tabletek uśmierzających ból. Wiadomości te posiadały często osobliwe tytuły, np. „Hi there brother, beat the pain”. Wciąż aktualne okazało się także oferowanie środków medycznych takich jak Viagra.

Spamerzy nadal aktywnie rozpowszechniali informacje uznawane za scam. W listopadzie wiadomości te stanowiły 2.9 proc. ogółu. Szczególnie popularne były oferty dotyczące „zielonej karty” i wiz do Stanów Zjednoczonych. Równie dużo e-maili zawierało propozycje otrzymania włoskiej wizy jako przepustki do Unii Europejskiej.

Listopadowy raport Clearswift potwierdził przedświąteczną tendencję wzrostu ilości informacji oferujących sprzedaż bezpośrednią. Z 20.8 proc. ilość tego rodzaju e-maili wzrosła do 27.2 proc.

W grudniu bożonarodzeniowe atrakcje takie, jak ozdoby choinkowe czy propozycje prezentów, zapewne zdominują wiadomości rozsyłane przez spamerów. Dla zwiększenia efektywności ofert sprzedaży bezpośredniej spamerzy wykorzystują wizerunki znanych osób: piosenkarzy, gwiazd telewizji. Osoby te mają potwierdzać niepowtarzalność i wartość danego towaru.

Ilość sezonowego scamu skupionego wyłącznie na jednym temacie dotychczas wynosiła mniej niż 1 proc. Analitycy Clearswift przypuszczają, że pod koniec roku sytuacja ta zostanie zapewne podporządkowana strategii sprzedaży przedświątecznej.

Wyniki „Spam Index” opracowywane są na podstawie raportów generowanych przez rozwiązania antyspamowe. Raporty te są przesyłane raz w tygodniu do firmy Clearswift przez 20 milionów użytkowników. Co miesiąc Clearswift publikuje wyniki badania „Spam Index” odzwierciedlające charakter i tendencje rozwoju spamu.

Źródło informacji: Veracomp