XIX Ogólnopolska Konferencja „Informatyka w Szkole”

Wczoraj zakończyła się trzydniowa XIX Ogólnopolska Konferencja „Informatyka w Szkole”, której tematem przewodnim było poruszenie problemu a mianowicie, w jaki sposób korzystać z komputerów na lekcjach np. fizyki i chemii, jak powinna wyglądać matura z informatyki.

Konferencja, która rozpoczęła się w czwartek w Szczecinie, zgromadziła blisko 400 informatyków, wśród których większość to nauczyciele, którzy zapoznawali się z najnowszą technologią informatyczną, nowoczesnym sprzętem oraz programami wspomagającymi edukację w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.

Uczestnicy konferencji dyskutowali o możliwościach włączenia informatyki do grupy przedmiotów maturalnych. Od roku 2005 informatyka będzie mogła być wybierana przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych jako przedmiot w grupie dodatkowych. Jednak zdaniem niektórych nauczycieli, obniża to rangę przedmiotu. W ich opinii, zasługuje on na to, by znaleźć się w grupie przedmiotów obowiązkowych (do wyboru).

Aby to stało się możliwe, należałoby opracować podstawy programowe przedmiotu „informatyka” i ustalić wymagania egzaminu maturalnego.
Uczestnicy konferencji przygotowali również propozycję zmiany nazwy przedmiotu w szkole podstawowej i gimnazjum z „informatyka” na „technologia informacyjna”. Informatyka jest pojęciem szerszym – to dziedzina wiedzy, która w swojej definicji odwołuje się do algorytmiki oraz przetwarzania informacji. Z kolei technologia informacyjna podkreśla aspekt praktyczny, czyli posługiwanie się informacją np. na różnych przedmiotach nauczania oraz w codziennym życiu.

Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu ze stycznia tego roku, w Polsce średnio na jeden szkolny komputer przypada 30 uczniów; w szkołach podstawowych – 44 uczniów, w gimnazjach – 28, a w liceach – 20.

W krajach Unii Europejskiej na jeden komputer w szkole podstawowej przypada średnio 13,2 ucznia, a w szkole średniej – 8,6. Najlepiej sytuacja w szkołach podstawowych wygląda w Luksemburgu i Danii, gdzie wskaźniki te wynoszą odpowiednio: 2 i 4,2, natomiast w szkołach średnich najlepsza sytuacja jest w Danii i Szwecji – wskaźniki wynoszą odpowiednio: 1,5 i 4,1.

Z danych resortu wynika, że pracownie komputerowe są tylko w 63,7 % wszystkich szkół w Polsce. Komputery posiada 56,2 % szkół podstawowych, 97,2 % gimnazjów, 93,9 % liceów ogólnokształcących i 45,8 szkół zawodowych kończących się maturą.

Najwięcej szkół z pracowniami jest w województwach: podlaskim (71,3) kujawsko-pomorskim (69,1) i dolnośląskim (69,0); najmniej w woj: lubelskim (54,7), świętokrzyskim (55,4) i warmińsko-mazurskim (57,7).

Źródło informacji: RMF-FM

Zobacz również:
– W Polsce przypada 30 uczniów na jeden komputer w szkole