Google i nielegalne reklamy

Google to najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka internetowa. Głównym źródłem jej przychodów są wpływy z reklam umieszczanych w formie linków sponsorowanych przy wynikach wyszukiwania. Prawie 95 proc. z sięgających prawie miliarda dolarów przychodów Google’a rocznie pochodzi właśnie z tego typu reklam. Podobną ofertę dla reklamodawców ma także serwis aukcyjny eBay i Overture Services. Według decyzji amerykańskiego sądu, istnieją wszelkie podstawy do pozwania Google’a do sądu w sprawie sposobu umieszczania reklam.

Kilka spółek w USA i Europie zarzuciło jednak firmie, że po wpisaniu ich nazwy do wyszukiwarki obok pojawiają się odsyłacze do stron konkurencji. Ich zdaniem w ten sposób Google niezgodnie z prawem wykorzystuje ich marki.

Jako pierwsze na drogę prawną przeciwko Google wkroczyły firmy francuskie: producent dóbr luksusowych Louis Vuitton i jeden z największych europejskich ubezpieczycieli Axa. W grudniu 2003 roku francuski sąd nałożył na Google karę wartości 90 tys. dol. za linki sponsorowane pojawiające się przy wynikach wyszukiwania dla zwrotu „flights marketplace” będącego równocześnie nazwą internetowej firmy turystycznej.

Na początku roku podobne pozwy pojawiły się także w USA, a złożyły je American Blind and Wallpaper Factory, Pets Warehouse i ubezpieczyciel Geico. W tym ostatnim przypadku sąd na zamkniętym posiedzeniu pod koniec sierpnia uznał, że roszczenia Geico są uzasadnione. – Reklamodawcy wykorzystywali markę Geico i pozwane firmy można pociągnąć do odpowiedzialności za jej wykorzystanie – postanowił sąd. Jego decyzję dopiero w piątek ujawnił serwis Cnet. „Uważamy, że pozew jest pozbawiony podstaw i będziemy się zawzięcie bronili” – powiedział rzecznik Google’a Steve Langdon.

Źródło informacji: Gazeta.pl